De werf onderwijs

Het liep hier al een paar dagen naar z’n einde. Dat heeft onze materiaalman Dirk me duidelijk gemaakt: nog voor het jaareinde was ik mijn veilig nest kwijt. Alles gaat onder een zeer licht mosgroene tint – goed voor de werking van het geheugen, naar verluidt – en ik krijg beige rolgordijnen die de klas compleet verduisteren, zodat mijn beeldfragmenten voortaan in perfecte omstandigheden vertoond kunnen worden. Naar ik verneem, komt er ook nieuw meubilair, maar dat kan ik bijna niet geloven…

Ik ben mijn collega’s van het secretariaat eeuwig dankbaar, want normaal moest Dirk eerst daar binnenvallen, maar ze wilden van geen wijken weten en dus was mijn klas voor hem aan de beurt. Geen Dr. Phil of Henry Barthes (1) dit jaar. Ik leg er de riem af, maar steek in tegenstelling tot voorgaande jaren nog vol energie; het schooljaar had nog kunnen doorgaan: mijn klas scoort 13,5/14 en ook bij het vijfde jaar vallen de cijfers dit jaar behoorlijk mee: 14,5/17. Door de computerboxen in mijn klas klinken de zachte tonen van Charles Lloyd en Maria Farantouri.  Een jaar geleden liep ik ergens rond tussen het Syntagmaplein, de Acropolis en Strefi Hill in de Exarcheia-wijk. Wie dat echt wil, kan uitwaaien in het onderwijs, elders klasluchten opsnuiven en soms gefrustreerd terugkeren, in andere gevallen met hernieuwde energie…

Dit jaar had ik in diezelfde periode het geluk kennis en ervaringen te mogen bijtanken bij mijn Britse collega’s van Clevedon School (Somerset, UK), waar op een heel andere manier school gemaakt wordt als bij ons,  die indruk kreeg ik dan toch, very much inspiring. Een schooldirecteur die op vrijdagnamiddag voor het uitgaan van de school ijsjes bedeelt aan de leerlingen bijvoorbeeld. Je moet het gezien hebben om het te kunnen geloven.

De grote uitdaging straks: met mijn toekomstige collega’s samenzitten om de maatschappelijke velden in humanities te herverkavelen, de op komst zijnde herstructurering (de tweede al in mijn carrière…) en schaalvergroting overleven,  met vragen zoals: blijven we de generalist of gaan we ons specialiseren?

_______________

(1) https://patrickghyselen.wordpress.com/about/henry-barthes-op-30-juni/