Mijn klaslokaal, een Open Monument (deel 2)

Vandaag middenin mijn les over ,,Wat is actief pluralisme?’’ en ,,Hoe strookt dat dan met de uitspraak van de Raad van State over de Sikh-jongen en zijn tulband in een school van het GO in Sint-Truiden?’’: plotseling geklop op de deur van de klas. Drie heren en nog wat werkvolk er rond aarzelen op de drempel van mijn klas en bestuderen aandachtig de binnenruimte en zijn bewoners. Komen ze binnen of niet? Eén haalt snel zijn fototoestel boven en klik klik. Mijn negentien leerlingen en ik voelen ons even gezellig als aapjes in de zoo, relicten in een negentiende-eeuws, beschermd monument, nog net niet gemummificeerd.

Mag ik toch wel weten waaraan we het bezoek van de heren te danken hebben en ik wijs meteen ook op het recht op privacy en het verbod op het zomaar nemen van foto’s in een klas. De schaarse uitleg van de architect dat ,,men bezig is met een gebouwenstudie.’’ In verband waarmee?, vraag ik nog snel. ,,De toekomstige geschiktheid van dit gebouw als schoolgebouw of…,’’ klinkt het nog, zonder dat de zin afgemaakt wordt, en weg is het team van bouwmeesters, naar de volgende bezienswaardigheid in dit dierenpark? Je moet weten dat ons schoolgebouw al meer dan honderd jaar sinds Leopold II, als schoolgebouw functioneert. En daaraan wordt nu blijkbaar getwijfeld, misschien of niet? Vraagtekens?

Ik herinner me plots – maar helaas te laat, want de heren zijn al weer de deur uit – een klein stukje in de Metro, dat ik uitgerekend vanmorgen vroeg las op mijn pendeltrein. Het droeg de heldhaftige titel: ,,Crevits bestrijdt tekort aan schoolinfrastructuur,’’ maar was niettemin in een klein hoekje onderaan de tweede pagina verzeild geraakt. Kort samengevat: 1.481 dossiers op de wachtlijst voor scholenbouw of 2,7 miljard euro, volgens Agion, zo heet het Vlaams Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs tegenwoordig. Maar: de wachtlijsten voor het GO zijn hierin nog niet eens meegeteld… En er komt een ,,Masterplan Scholenbouw’’, twee keer met hoofdletter, met twee instrumenten: een capaciteitsmonitor en een schoolgebouwenmonitor, ,,om het probleem beter in kaart te brengen,’’ zoals dat in het Administratees heet. Ik denk dan spontaan en zeer associatief: waar kan je het probleem beter in kaart brengen dan in mijn eigen bij wet beschermd, meer dan honderd jaar oud klaslokaal, met zijn vier meter hoog plafond, waar de stem van de leerkracht weergalmt als van oudsher, maar antieke glaspartijtjes wel nog moeilijk vervangen geraken, als er een bal doorvliegt, vanwege… onbereikbaar hoog; de radiatoren koud blijven; de airco als van oudsher door kieren van ramen en deuren giert?

Zou het kunnen? Zou het kunnen? Dat dit trio al op pad is voor onze onderwijsminister? Voor de monitor aller monitoren? Of is dit puur coïncidentie, zoals het leven – ook van een leerkracht – vol met coïncidenties zit? Ik vrees voor het laatste.

T2
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s