BusWorld revisited

De voorzitter van de intercommunale voor streekontwikkeling Leiedal kon zich deze week nog eens vrolijk maken over de hypermoderne, elektrische luxe-bus waarmee hij jaarlijks tijdens het BusWorld festival een rondje mag rijden, vergezeld allicht van het lokale smeer en het verzamelde journaille. Elk jaar komt er zo’n moderne, geruis- en uitlaatloze rups een weekje rondrijden in Kortrijk-centrum, waaraan de modale Kortrijkzaan zich enkel mag vergapen, – uiteraard niet opstappen – om daarna weer voor altijd in de foto-archieven te verdwijnen. Wellicht dat die hoogtechnologische voertuigen door modelsteden als Kopenhagen, Seattle of Singapore effectief aangekocht en ingezet worden, maar in Kortrijk? Daar dienen ze enkel als window-dressing voor een stadsbestuur dat er op het vlak van mobiliteit de jongste jaren niets van bakt, tenzij je het hebt over lintjes doorknippen van ondergrondse parkeerkelders in het stadscentrum.

Op zich was het posten van die foto van die hypermoderne bus niets speciaals, indien hij als voorzitter van de intercommunale voor streekontwikkeling Leiedal niet ook had geklaagd over het verhoogd fijn stof, naar aanleiding van een ACOD-stakingsdag bij het openbaar vervoer, een paar weken eerder. Hij postte toen op FB een filefoto uit Randstad Nederland om zijn verzuchting kracht bij te zetten en ging ’s avonds lekker joggen langs de Leie, voor alle duidelijkheid, sinds jaar en dag één van de zwaarst vervuilde waterlopen in het Vlaamse land.

Tijdens een FB-discussie over dit al evenzeer bij de haren gesleurde topic, bleek diezelfde voorzitter van de intercommunale voor streekontwikkeling Leiedal er nauwelijks van op de hoogte dat er in zijn stad zopas een vierdaagse staking vanwege de 150 buschauffeurs afgelopen was. Die gaven er namelijk de brui aan en je zou voor minder: de omgeving van het station, tevens het knooppunt van De Lijn , gelijkt tegenwoordig op Flanders’ Fields en de stad vond er samen met het Vlaams gewest niets beters op, dan simultaan op de voornaamste Noord-Zuidas van de stad die naar Hoog Kortrijk voert, de Doorniksewijk, het decor van een loopgravenoorlog na te bootsen, waar de diverse nutsmaatschappijen ongebreideld en ongelimiteerd in tijd hun ding mogen doen. De halteplaatsen in Kortrijk rond het station  zijn onvindbaar voor reizigers: wie de bus naar Kuurne neemt dreigt in Bellegem te belanden en omgekeerd, maar er staan wel bankjes waar je kunt picknicken, wellicht om de lange wachttijden voor de busgebruikers op te vangen. Chauffeurs zien hun wettelijk verplichte rusttijden in rook opgaan, omdat ze vastzitten in de files en gingen dan ook staken.

Het zou eigenlijk moeten aanzetten tot wat meer bestuurlijke bescheidenheid en zelf zou ik, als ik bewindsman zou zijn, waarschijnlijk liever in de grond van één van die loopgraven wegkruipen van schaamte. Niet zo voor onze voorzitter van de intercommunale Leiedal, die nochtans regelmatig in moderne, Europese steden zijn licht opsteekt over stadsontwikkeling. Gevraagd naar wat er terechtkomt van het twintig jaar oude plan van Bernardo Secchi, de Milanese urbanist die ooit Kortrijk op de internationale kaart zette met het design kerkhof op Hoog Kortrijk, trekt de voorzitter zijn spreekwoordelijke politieke paraplu open.  Je moet weten dat Secchi er jaren geleden reeds voor pleitte – en Hoog Kortrijk was toen nog maar een scheet groot – om de belangrijkste verkeersas in Kortrijk te herdenken. Centraal in dat plan is een vaste trambedding die van de stationsomgeving tot in Hoog Kortrijk voert en daar vlot alle gelokaliseerde diensten en bedrijven had kunnen bedienen.

Op mijn vraag duikt  de voorzitter van de intercommunale voor streekontwikkeling echter weg onder zijn spreekwoordelijke paraplu, door beschuldigend te verwijzen naar de Vlaamse Vervoersmaatschappij de Lijn die ,,niets over heeft voor deze regio’’ en ook het naar mottenbollen ruikende verhaal van ,,de Vlaamse ruit’’ komt weer boven water. Wellicht behoort een West-Vlaamse stad als Brugge wel al sinds jaar en dag tot die ruit, want daar is het openbaar vervoer wel redelijk performant.

Intussen vonden wij – heel toevallig vandaag – een andere ,,ruit’’, afkomstig uit een voor jou dan toch, onverdachte bron, Koen. En ze is niet het gevolg van een stakingsdag meer of minder. Ze zal je misschien aan het denken zetten over mobiliteit en stedelijke ontwikkeling in Kortrijk en misschien word je hopelijk ook wat minder vrolijk over je jaarlijks ritje ter gelegenheid van BusWorld.

vlaamse ruit

 

Advertenties