Fyra-rit tussen K-Town en Stad Aan Zee: NMBS goes Maya

Het einde der tijden bleek aangebroken vanmorgen tussen K-Town en Stad aan Zee. Mijn dagelijks traject – uitgerekend op deze laatste schooldag van 2012 en op zich al een uitzonderlijke kalenderdag als we de media mogen geloven -, werd er eentje van 2u15’ in plaats van de gebruikelijke 58’. Het leek alsof de spoorvervoerder NMBS/Infrabel hun beste Fyra hadden ingezet op de doordeweekse Intercity-lijn Kortrijk-Oostende.
Bij het binnenkomen van het station omstreeks 6.40’ is er de ogenschijnlijk onschuldige mededeling dat ,,een obstakel tussen Kortrijk en Izegem voor een vertraging van 10 à 15 minuten zou zorgen.’’ Ik heb er geen erg in: de examens waren voorbij en er was die morgen tijd zat om te beginnen, vanwege het gratis ontbijt met leerkrachten en leerlingen, waarmee de laatste schooldag op 2012 op gang zou geschoten worden.
Verkeerd gerekend, want mijn trein wordt in een mum van tijd eerst afgeschaft en nadien terug ingevoerd (met bijkomende tussenstops in de gezegende plaatsen Ingelmunster, Lichtervelde en Zedelgem, omdat het boemeltje van kop zes wel afgevoerd wordt). Nog altijd geen argwaan: railpasje braaf ingevuld en wachtend op de start. Volgt de mededeling dat ,,de trein wacht op een nieuwe treinbestuurder’’, want die eerste was al weg (vermoedelijk elders ingezet, vanwege de afgeschafte trein). Maar van zodra die er was zou de trein onverwijld tot in Oostende bollen, wie weet, zelfs iets van zijn vertraging goedmaken. We geloven in de hemelse voorzienigheid en blijven lekker warm zitten, de Metro is al uitgelezen, Foucaults ,,De Moed tot Waarheid’’ zeer toepasselijk bovengehaald.

nmbs
Met 20 minuutjes vertraging aangezet met onmiddellijk een stop in ,,Kortrijk-Weide’’. Officiële uitleg van de treinconductrice: ,,De treinbestuurder moet zijn papieren nog invullen,’’ klinkt het uit de luidsprekers. Vanaf Heule-station begint de miserie pas goed. Stapvoets aan de snelheid van een Belgische soldaat wordt er tot in Ingelmunster gereden. De treinfluit bij elke overweg is ook niet meer wat het vroeger was: nauwelijks te onderscheiden van een week waarschuwingstoontje van een pc-antivirusprogramma. ,,Om veiligheidsredenen vervolgen we onze reis aan een aangepaste snelheid’’, luidt de officiële mededeling dit keer. In Sente station staat een trein in tegenrichting stil en de politie heeft elke overweg afgezet voor verkeer. Het blijft raden naar ,,het obstakel’’, dat evengoed een Maya-zelfmoordpoging zou kunnen zijn , als een bietenboer uit Lendelede die met zijn tractor de bovenleiding heeft afgerukt. De meest wilde verhalen op dat ontieglijk vroeg uur spoken door de wagon…
Vanaf Izegem zit het treintje goed vol en tjokt het tegelijkertijd een vol uur achter op schema. Die van Lichtervelde dienen dan nog te worden opgepikt. Eventjes voor Brugge komt de gevreesde, olijke mededeling, dat ,,deze trein stopt in Brugge’’, waarna een lange lijst van aansluitingen in alle mogelijke windrichtingen. De reizigers voor de Stad Aan Zee mogen het het langst van allen op hun buik schrijven: we mogen nog eens een half uur wachten op een boemeltje, dat aan de lengte te oordelen nauwelijks geschikt lijkt om tot in Varsenare te sporen. Met als direct gevolg dat ,,alle Oostendenaars’’ prompt in eerste klasse gaan zitten, vanwege overvol. Dat is natuurlijk buiten de waard gerekend van de treinconductrice die komt binnenwandelen en totaal onwetend denkt iedereen terug naar de tweede klasse te kunnen sturen, foeterend over ons totaal gebrek aan respect. Quod non: een heftige discussie zonder einde ontstaat tussen de onwetende kaartjesknipster en de ,,Oostendenaars’’, intussen verworden tot de destructief gerechtigde, burgerlijk ongehoorzame treinreizigers die de non-communicatie tussen Paul Magnettes heilige Tweevuldigheid, zijnde spoorvervoerder NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel, werkelijk kotsbeu zijn. De start van je laatste werkdag van het jaar in rook zien opgaan en als treingebruiker gebrek aan respect verweten worden? Respect voor de reiziger bestaat misschien hierin dat Infrabel communiceert met de spoorvervoerder, die in dit geval misschien met die onmisbare informatie de Kortrijkzanen voor Oostende had kunnen omleiden via Gent of een bus inleggen. Neen, dit is wellicht iets teveel gevraagd in het Europa van de vrijmaking der transportmarkten. De croissant en koffie met mijn leerlingen, voor volgend jaar dan maar…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s