Van de Souterrain tot het station van Moen

Vanwege de ijzige oostenwind werd de zondagswandeling wat beperkter gehouden tot een vier kilometer lange lus tussen de Souterrain (20) en het oude station van Moen-Heestert. In het wandelknooppunt Land Van Mortagne gaat het om de nummers 20, 21, 22, 23 en terug via 21 naar 20. Hoofdbrok in deze wandeling vormt het natuurreservaat van Natuurpunt ,,Oude Spoorweg”, dat de bedding van de oude treinverbinding Kortrijk-Avelgem-Ronse volgt.  De lijn werd afgeschaft, net zoals de Souterrain verdween, bij de verbreding van het kanaal van Bossuit in 1960. Onderweg kom je de Zwarte Brug tegen, waar nogal wat zwerfvuil gestort wordt, deze dagen. Een lelijk contrast met de poëzie die onder de brug hangt. De brug kreeg zijn naam door de roetneerslag van de stoomlocomotieven. Het uitroeien van vlier en braam moet de soortenrijkdom (voorjaarsbloeiers zoals bosanemoon en eikelmuizen) in stand houden.

Café In de Voerman, waar keramist Edgard Antoin een klein kunstencentrum uitbouwt (open, elke eerste vrijdagnamiddag van de maand), is het enige wat herinnert aan het vroegere station Moen-Heestert. ,,Na meer dan 20 jaar wachten kwam vzw In de Voerman eindelijk tot leven. Een nest, een herberg waar plaats is voor kunst, poëzie, voordracht, workshops en allerhande. Het moet een broeiplaats worden, een kweekserre van uiteenlopende ideeën die voortvloeien uit de grondbeginselen van het samenzijn met kunst als leidraad. Het wordt een stopplaats voor zij, die even halt willen houden in het kloppend hart van onze VZW. Wandel mee langs de weg van het beeld naar de verbeelding. Elke eerste vrijdag van de maand staan de deuren van onze unieke herberg open voor het ruime publiek, dit vanaf 16u. Je kan er iets drinken en genieten van gezelligheid. Je kan er cocoonen aan de haard of je laten meedwalen in de wereld van de kunst à la lettre.” (2)

Nadien loopt de wandeling terug via enkele mooi geplaveide kerkwegels langs enkele boomgaarden. We passeren nog de kapel van O.L.Vrouw van de Souterrain, die van plaats moest verhuizen voor de verbreding van het kanaal. Van het wereldwonder de eigenlijke Souterrain, een onderaards kanaal onder de Keiberg, meer dan 600 meter lang dat in 1858 uitgemetseld werd om het hoogteverschil tussen Schelde en Leie te overbruggen, is in heel de omgeving geen spoor meer overgebleven en dat is jammer. Om iets te snappen van het hoe en waarom van dit kanaal moet je naar het heemkundig museum in Moen. Door de verbreding van het kanaal, waarbij de Souterrain moest verdwijnen, hield Zwevegem wel een mooi natuurgebiedje over op de kleistapeling aan de overkant van het kanaal, het Orveytbos, maar dat is eigenlijk maar een schrale troost, zeker als je weet dat er vandaag nauwelijks trafiek is op de vaart.

 

—————-

(1) http://npz.natuurkoepel.be/NPZHome_bestanden/zwevegem%20vaartroute_spread.pdf

(2) https://www.facebook.com/EdgardAntoin/photos/a.1498229307162416.1073741827.1496994110619269/1718772248441453/?type=3&theater