Amore

Een kuise Venusgodin spoelt aan op een geopende schelp. Zephyr en Chronos blazen haar aan land, terwijl de zee de kalmte zelve is; het schuim van Uranus is in geen velden te bespeuren, op wat gestileerde rimpelgolfjes na. Een nimf staat klaar om met een mantel het frêle meisje te bedekken, af te drogen? Een zuiverder beeld van de liefde is er in heel de westerse kunstgeschiedenis niet. De houding van Venus die uit het zeewater verrijst, verwijst naar de traditionele, iconografisch bekende ,,doop van Christus’’. Geheel in neoplatonistische zin getuigt deze pose van de filosofische, spirituele opvattingen van Alessandro ,,Il Botticelli’’ di Mariano Filipepi. Op het schilderij bevrijdt de naakte godin zich van elke mogelijke sensualiteit. Ze verschijnt hier als de zuiverste vlees geworden schoonheid, die tegelijk ook morele perfectie is.

P1020904tot

Na zijn ,,Geboorte van Venus’’ belandt Botticelli in een levensperiode waarin zijn tekeningen meer kronkelend, gebroken en verkrampt worden, uitingen van innerlijke onrust, die heel vaak in verband worden gebracht met een religieus-filosofische crisis bij de kunstenaar. De symptomen van deze verandering zijn er al, nog voor de opkomst van de theocraat, anti-establishmentpopulist en Dominicaan Savonarola, die met zijn opruiende preken de Florentijnen ertoe zal brengen de Medici’s en de prostituees in 1494 uit de stad te verjagen, tijdelijk dan toch. Botticelli zal zijn naaktstudies mee op de brandstapel gooien, die Savonarola overal in Firenze aanlegde, om de Florentijnen te bevrijden van hun luxeproducten…

P1020901a

Het meisje dat model stond voor de Venus is wellicht de toen zestienjarige Simonetta Cattaneo ,,la bella Simonetta’’, een oogverblindende schoonheid die gehuwd was met Marco Vespucci, een wijkgenoot van de schilder. Voor Botticelli benaderde ze het idee van de ideale vrouw. Een paar jaar later overleed het meisje aan tering, maar Botticelli die zijn leven lang ongehuwd bleef, wou naast haar begraven worden in de Ognissanti-kerk. Platonische liefde.

,,Ex-voto's'' bij het graf van Sandro Botticelli in de Ognissanti-kerk (Firenze).

,,Ex-voto’s” bij het graf van Sandro Botticelli in de Ognissanti-kerk (Firenze).

———
Botticelli’s Venus wants you to go away: http://www.mcsweeneys.net/articles/botticellis-venus-wants-you-to-go-away#.VD_COurj1H0.twitter

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s