La truffa dell’olio extravergine

We gaan onze luttele bomen nu nog meer koesteren: nog beter snoeien, zodat de zon nog mooier midden in de kruin valt; misschien nog iets meer bemesten; het gras eronder nog beter maaien; wie weet zelfs de kruidlaag onder de bomen wat omploegen en verluchten, zodat de wortels nog beter het schaarse hemelwater ontvangen tijdens de droge zomerperiode; al doen de everzwijnen al flink hun best op dat vlak…
Je hebt je enkele dagen onledig gehouden met die bomen: je hebt ze net ontdaan van hun vruchten. In totaal geraakten we dit jaar met z’n tweeën in een tiental uren aan 53 kg en er hangen nog wel enkele kilo’s aan, maar vanwege onbereikbaar voor mijn stok of de halsbrekende toeren die je moet uithalen om ze te ondernetten, hebben we ze laten hangen.
Zoals ik dus zei, je hebt enkele dagen van je leven gespendeerd aan die prachtige bomen en dan kom je thuis en het eerste nieuws wat vanuit Italië in volle sterkte doorbreekt is ,,la truffa dell’ ollio extravergine’’. Hedwig Zeedijk maakt een stukje van wat al enkele maanden geleden door Il Fatto Alimentare werd aangekaart (1), maar nu krijgt het eindelijk ook een gerechtelijk gevolg. En als justitie in actie treedt in Italië…
Terwijl het al jaren om een publiek geheim ging. En dan kwam daar bovenop nog eens het rampjaar 2014 voor de olijven: er konden nauwelijks olijven geoogst worden in gans Italië, op de regio Puglia na en toch slagen al die supermarktketens erin om nog altijd al die flessen extravergine even talrijk en frisgroen in hun winkelrekken te plaatsen… en aan dezelfde prijzen nog wel. Terwijl de schaarste aan verse olie nog nooit zo groot was. Een klein kind weet dan dat er iets niet klopt, want je olijfolie gebruik je best ook binnen het jaar.
De grote namen werden en worden ook nu dit keer genoemd: van mama Bertolli, over Carapelli, tot het vertrouwde Colruytmerk Coricelli; Coop, Carrefour, het Lidl-merk Primadonna, etc. Ze zijn er allemaal bij. In het Colruyt-reclameblaadje lees ik: ,,Al meer dan 75 jaar maakt Pietro Coricelli olijfolie. De tradities en het vakmanschap worden er van generatie op generatie doorgegeven. Daardoor blijven de pure smaak en de kwaliteit (in vet) van de producten altijd primeren.’’ (sic!) Pietro Coricelli, de trouwe vriend van Jo Colruyt, die zijn winsten ook zo graag naar Luxemburg versast.
————————
(1) http://www.ilfattoalimentare.it/olio-extra-vergine-test-bertolli-carapelli.html

colruytoliefoto

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s