Alles en iedereen moet wijken voor de blue-bike.

Het Oostends stadsbestuur schaft na maandag 30 juni de gratis fietsuitleendienst aan de stationsparking Churchill af. Daarmee treft het in eerste instantie de pakweg honderd pendelaars en studenten die dagelijks elke werk- of lesdag maar wat graag een fiets komen ontlenen aan het station. Vermoedelijk heeft schepen van jeugd Tom Germonpré – naar eigen zeggen socialist en zelf fietsend naar het werk? (1) – er nog nooit bij stilgestaan, dat er in Oostende ook nog mensen studeren en werken die er niet noodzakelijk ook wonen – want deze stad is meer en meer voorbehouden voor gepensioneerden, beste lezer – maar wel dagelijks met de trein naar de badstad komen. Zo ééndimensionaal is deze badstad geworden dat ze volop inzet op kapitaalkrachtige 55-plussers die komen vergrijzen op hun appartementje op de dijk of binnenkort op de Oostelijke havenoever of op dagjestoeristen. Werkende mensen en studerende jongeren horen niet thuis in deze stad.

De roodgele rijwielen verdwijnen aan de Churchillparking.

De roodgele rijwielen verdwijnen aan de Churchillparking.

Een tweede reden voor het verdwijnen van de roodgele rijwielen zijn natuurlijk de stralend eeuwig jong blijvende gloednieuwe, want nooit of te nimmer gebruikte Blue-bikes van de NMBS die daar werkloos staan te verroesten in de voor de elvendertigste keer verhuizende fietsstallingen. Ik passeer dagelijks aan deze stallingen en heb nog nooit iemand zien wegrijden met zo’n gesofistikeerde blue-bike. Reden: 10 euro per abonnement en daarbovenop alsof het nog niet duur genoeg is, nog es 3 euro per werkdag! Niet moeilijk, dus, dat je kiest voor de shiny roodgele vehikels van het Fietsatelier: ze zijn gratis; je wordt vriendelijk te woord gestaan door werknemers die afkomstig zijn uit de hele wereld van Palestina, Engeland, Tsjetsjenië tot India, Wit- Rusland en jawel… Nederland. (2) Nu en dan rammelt er wel es iets aan het rijtuig, maar in die zes jaar dat ik deze fietsen ontleen, ben ik nog nooit platgevallen, ooit eens mijn voorlicht kwijtgeraakt, ja. ’s Winters breng je best je eigen led lampjes mee, maar voor de rest is het prima basic fietsen van en naar het werk.
Maar dat mag dus niet meer: nu de treinen steeds minder klokvast rijden, zet de NMBS-holding alles op alles voor de blue-bikes: zij zullen de dagelijkse vertragingen en het te laat komen op je werk, goedmaken. Je hoeft alleen maar wat sneller te trappen op je blue-bike van… 82 euro per maand, ook nog eens gesubsidieerd door de Vlaamse kabouterregering van Hilde Crevits, aan ik schat zowat 100 euro overheidsgeld per roestend wiel. (3)
Martinus, Kumar, Nazem, London, Jamaica en de rest… We gaan jullie missen. Jullie en wij pendelaars passen niet langer in het grote project dat de koningin der bakstenen met de Vande Lanottes en de Tommeleins van deze wereld voor ogen hebben. De jongste decennia is veel geld uitgegeven aan de chronische bouwwerf die het station in Oostende moet zijn en geld dat bovendien niet essentieel is voor het uitvoeren van de NMBS-kerntaak: stipt vertrekkende en aankomende treinen. Blue Bike, Cambio, fietspunten, laadpunten voor elektrische auto’s op parkings: leuke dingen, maar ze kosten veel geld. Is het de taak van de NMBS om dure parkeergarages bij stations te bouwen? Parkings die nauwelijks hun exploitatiekosten dekken en tevens mee de parkeerproblemen in steden voor niet-treinreizigers moeten oplossen? Het stationsproject in Oostende is duur en megalomaan. De vorige fietsterminal naast de tramstatie was amper een paar jaar oud en is intussen al weer afgebroken. Vastgoed is opeens een kerntaak voor een openbare vervoersmaatschappij, terwijl het station geen daklozen meer te slapen legt. (4)
De blue-bikes staan er intussen al twee jaar ongebruikt bij (5). Als het van mij afhangt, zal daar niet veel verandering in komen. Ik ga nog liever richting Okkaziepaleis om me daar iets aan te schaffen dat op een tweewieler lijkt. Op gevaar af dat het ding opnieuw gepikt wordt, wel ja, – is al gebeurd – maar nog meer uit verzet tegen dit kortzichtig wanbeleid.

———————————–

(1) http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130329_00523373
(2) http://www.deboterham.be/De_Boterham/Werk/Artikelen/2010/5/19_Gratis_Fietsen_tot_22_uur.html
(3) http://www.fietsenwerk.be/nl/crevits-maakt-opnieuw-100000-euro-vrij-voor-blue-bikes-664.htm
(4) http://www.knack.be/nieuws/belgie/nmbs-is-lichtjaren-verwijderd-van-klantvriendelijk-systeem/article-opinion-143291.html
(5) http://www.oostende.be/nieuwsdetail.aspx?id=7187

Martinus en collega's, bedankt voor de jarenlange dienstverlening met de glimlach elke morgen en avond. Het ga jullie goed! Beter dan Nederland dat door België in de halve finale eruit gekegeld zal worden. ;-)

Martinus en collega’s, bedankt voor de jarenlange dienstverlening met de glimlach elke morgen en avond. Het ga jullie goed! Beter dan Nederland dat door België in de halve finale eruit gekegeld zal worden. 😉

Advertenties

4 Responses to Alles en iedereen moet wijken voor de blue-bike.

  1. martinus schreef:

    Beste Patrick, prachtig blog en een ‘lekker’ stukkie over het fietsuitleenpunt. Dat het maar ‘ns een keer wordt geschreven. Fraaie foto ook van die Hollander, maar wat dat ‘eruitkegelen’ betreft…..laat ik het zo stellen, ik leef met je mee, in alle oprechtheid en met
    erg veel medeleven. Jammer dat de Duivels naar huis moeten en niet de kans krijgen om Nederland-Argentinie live te kunnen aanschouwen….dit had het leed enigszins kunnen verzachten.
    Hoewel, die Hollanders zijn er nog niet hoor, maar mocht het zo zijn dat die wereldbeker door Oranje wordt gewonnen, dan nodig ik je bij deze uit tot het heffen van een goed glas .
    We’ll keep in touch.

    • patrickghyselen schreef:

      Die zit, Martinus, al was er wel een reservekeeper nodig met wat lelijke manieren – typische Hollandse branie? – om het te halen tegen die arme Costaricanen. 😉

      • martinus schreef:

        Ach, branie…, het is meer dat onderdrukte gevoel voor kolonisatie, dat sowieso een lelijke manier van geldingsdrang is en tja, gaat het dan niet direct lukken, dan worden de reserve troepen opgeroepen en twintig centimeter extra lengte wil dan nog wel ‘ns de doorslag geven. De schoonheid wordt dan helaas teniet gedaan door het
        resultaat. Let wel, de man is meteen volksheld nr. 1 geworden en zet hiermee een Wilders, Rutte en zelfs Maxima direct in de schaduw. Om nog maar niet te spreken over de transferlijsten en de daaraan gekoppelde bedragen, die ’s mans aardse bestaan in de toekomst aanmerkelijk zullen veraangenamen, terwijl hij zo nu en dan een bal moet vangen. Er zijn lelijkere manieren om aan de kost te komen.
        En wat die arme Costaricanen betreft; die roeren toch ook in de pot van het Europese
        fonds t.b.v. de ontwikkelingshulp. Wellicht dat die bijdrage aan hun nu kan worden verhoogd in het kader van de tegenvallende sportieve prestaties en kan er een uitwisselingsprogramma worden opgestart ter “leeringhe ende vermaeck” om het glorieuze balspel op te werken tot een optimale economische injectie voor het land zelf.
        Dan hoeft er ook geen kolonisatie plaats te vinden en gaat de geldingsdrang op in een eenvoudig Brussels statuut en kunnen wij rustig afwachten of Nederland het gaat winnen van Argentinie, waarmee we toch al een familiaire band hebben en we kunnen dan Maxima de beschermvrouwe van de Rode Duivels maken en meer Jupiler naar Nederland exporteren. Dat zou zonder meer een goede zaak zijn, want dat Heineken bocht kun je beter direct door het urinoir spoelen, alvorens het eerst te drinken.
        Met vrolijke Oranje groeten, Martinus

  2. patrickghyselen schreef:

    Tot na de finale dan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s