Ronde van Vlaanderen

Als proefkonijn in het ,,Vlaams vervoersplan”?

16.07u vertrokken uit Oostende, vrijdagnamiddag. Oostende – Kortrijk, maar vanaf Brugge wordt de reiziger aangeraden via Gent te gaan. Het ijlings doorgevoerde ,,Vlaams vervoersplan”  (1), dat gewoon de lijn Brugge-Kortrijk opdoekt?

In Gent mag ik naadloos overstappen op mijn volgende trein. ,,Welkom op de L-trein naar Oudenaarde; in Oudenaarde zullen we de keuze moeten maken: ofwel verder rijden naar Ronse, ofwel naar Kortrijk, ofwel allebei,’’ klinkt het laconiek. Dat wordt dobbelen.Ik geniet van een nooit tevoren afgelegd stuk Belgisch spoortraject. Het ijlings doorgevoerde ,,Vlaams vervoersplan” dat gewoon de lijn Gent-Kortrijk opdoekt? Het lijkt erop: maar het proefkonijn rijdt verder.

Waar ligt Gavere-Asper? Langs de spoorweg van Gent naar Oudenaarde. We rijden zuidwaarts, parallel met de as Brugge-Kortrijk, maar op Oost-Vlaams grondgebied. Ik begin de logica te snappen. We rijden in driehoekjes, niet meer rechtstreeks, om te genieten, te onthaasten op vrijdagavond.

Zeven meisjesstudenten met trolleys en sportzakken in Zingem. Gelukkig zijn niet alle kleine stationnetjes in België al afgeschaft. Zingem wist tot nu toe te overleven. Ik was er nog nooit geweest.

In Oudenaarde is er warempel een extra bestuurder en begeleider komen opdagen, waardoor de trein gesplitst kan worden; we rijden opnieuw westwaarts, de ondergaande zon en het onweer tegemoet. Het laatste driehoekje Oudenaarde – Ronse (HT) -Kortrijk, heb ik dus gemist. Doodjammer, want het is het mooiste stukje Vlaamse Ardennen.

Anzegem! We naderen opnieuw West-Vlaanderen… en Vichte of all places: volgt ook nog. Ik geniet van Streuvels’ landschappen: de tarwevelden ogen frisgroen,  te midden van de aanvallen van verkavelingswoede in Vichte. Het station van Vichte is gereduceerd tot enkele overdekte fietsenstallingen en zitplaatsen. Het is net geen 18.00 uur als ik in Kortrijk station aankom. De trein is altijd een beetje reizen…

Respect voor alle stakende èn alle werkwillige spoormannen en -vrouwen vandaag.  Ik weet dat ik soms op hen afgeef, als ze met hun mond vol tanden staan, wanneer ik op meer  normale dagen op onuitlegbare wijze mijn aansluiting in Brugge mis.

Vandaag was geen normale dag: ik reed de Ronde van Vlaanderen in nog geen twee uren in moeilijke omstandigheden: er waren amper treinen, maar er was informatie en coördinatie:  ik kon naadloos overstappen op drie verschillende treinen. Misschien heb ik  geluk gehad, maar deze mensen maken wel het bedrijf. De stakers komen op voor hun bedrijf, opdat het niet verder zou afglijden. De niet-stakers maakten er met een glimlach het beste van, opdat reizigers niet stranden. Er was weinig of helemaal geen geklaag, geen gemopper, geen vloek: reizigers dachten aan de start van hun weekend. Het komt allemaal in orde.

Verlos ons van CEO’s die niet meer geloven in dit bedrijf; die snoeien om te snoeien, desinvesteren en daarmee hun wedde omgekeerd evenredig zien stijgen, hun resultaatsverbintenis, zo lijkt het wel. Want na hun wanbeleid te hebben doorgevoerd, krijgen ze er nog een dikke vette vertrekpremie bovenop. Bespaar ons de politici die dit prachtige overheidsbedrijf willen nekken, het willen verpatsen aan de vrije markt, waardoor er straks niets meer van overblijft. Laten we kiezen voor bewindsvoerders die een betaalbaar, veilig en klantvriendelijk openbaar vervoer boven al het andere stellen en er prioritair in blijven investeren! Dat Vlaams vervoersplan sucks!


(1) http://www.standaard.be/cnt/dmf20160527_02310343?_section=62092577&utm_source=standaard&utm_medium=newsletter&utm_campaign=middagmail&M_BT=474659964535&adh_i=44a29b0182e1da3c0071ea1503ef3ae5&imai=